Dział poświęcony spadochronom i samolotom na których i z których skaczemy w Aeroklubie Opolskim.

Spadochrony szkolne w AOP

Spadochrony na których szkolimy przy pierwszych skokach:

Falcon
Falcon 9-cio komorowy spadochron firmy Precision Aerodynamics z materiału F-111 (półprzepuszczalny powietrze, szyty w rozmiarach od 120 do 300 stóp kwadratowych. Nowością tej firmy był pomysł szycia spadochronu w różnych rozmiarach, szybko przejęty przez innych producentów. W większych rozmiarach idealny dla początkujących i studentów.

Skymaster 265

Spadochron firmy PISA z Południowej Afryki o konstrukcji 9-cio komorowej, hybrydowej- dolna powłoka z tkaniny półprzepuszczalnej F-111, górna z materiału „zero porosity”

Spadochrony treningowe AOP

Spadochrony ogólnego przeznaczenia, dla skoczków spadochronowych, szkolno-treningowe:

SuperSeven 170

7-mio komorowa czasza z tkaniny nieprzepuszczającej powietrze, niemieckiej firmy Paratec, o charakterystyce lotu zbliżonej do czasz 9-cio komorowych i bardzo przyjemnym pilotażu.

Fury, Startrac,

7-mio komorowy spadochron firmy Flight Concept o pow. 220 i 265 stóp kwadratowych, nadający się do skoków treningowych, pokazowych i demonstracyjnych np. z flagą.

Spadochrony prywatne używane AOP

Sabre

Pomimo, że w produkcji jest już następca- Sabre 2, to dalej jest jednym z najpopularniejszych spadochronów na świecie amerykańskiej firmy Performance Design. Pierwsze 9-cio komorowe, prostokątne skrzydło wykonane całkowicie z materiału „zero porosity”, przeznaczone jest zarówno dla skoczków średnio-doświadczonych, jak i bardziej zaawansowanych, w zależności od obciążenia czaszy. Spadochron przewidywalny i trudny do przeciągnięcia, maksymalnie dociążony robi się bardziej agresywny. W naszym klubie skoczkowie mają aż 4 Sabre'y o pow. 135 i 150 sq.Ft, wielokolorowy, błękitny, niebieski i wesołogejoworóżowy.

Impulse, Cobalt

Eliptyczne skrzydło tylko dla doświadczonych skoczków słoweńskiej firmy Atair. Posiada płaski trym i dużą doskonałość generującą dalekie swoopy. Przy WL większej od 1.8- 2.0 czasza Cobalt staje się agresywna, mocno nurkująca i mogąca osiągnąć prędkość ok. 120 km/h w nurkowaniu. Charakterystyczną cechą jest dwustopniowy system otwarcia spadochronu powodująca że otwarcia są łagodne i na kierunku oraz materiał, z którego jest uszyta czasza. Gelvenor jest grubszy niż standardowe materiały używane w spadochroniarstwie, lecz dużo mniej śliski i co za tym idzie o wiele łatwiejszy w pakowaniu. Impuls 150 lata pod opolski niebem, a Cobalt 150 na emigracji.

BlueTrack Pro

Nieprodukowany już od dłuższego czasu, pierwszy na świecie spadochron o obrysie eliptycznym francuskiej firmy Parachute de France. Wyraz Pro w nazwie jest skrótem od profesjonalny, tylko dla doświadczonych skoczków szukających mocnych wrażeń. Czasza charakteryzuje się dużą wrażliwością na sterówkach, agresywnymi i gwałtownymi skrętami, lecz mimo to szybkim wyprowadzeniu do lotu po nurkowaniu. W klubie lata BTPro o powierzchni 140 sq.Ft. ze slajderem LSS (Low Stress Slider) stosowanej w czaszy Springo

Classic 270

7-mio komorowe skrzydło przeznaczone do celności lądowania amerykańskiej firmy Eiff Aerodynamics, z charakterystycznymi otworami w dolnej powłoce czaszy. Nie tak popularny jak ParaFoil, lecz znacznie nowocześniejszy i dopracowany. Skacze na nim reprezentacja USA.

Malwa

Rosyjski produkt spadochronopodobny, następca bardziej znanej kiedyś w Polsce Tałki. 7-mio komorowe skrzydło przeznaczone do skoków na celność lądowania, swego czasu produkt w Polsce bardzo pożądany ze względu na małą dostępność do spadochronowego rynku zachodniego.

Cruslite

Spadochron przeznaczony do skoków rekreacyjnych amerykańskiej firmy Para-Flite. Stara, trochę egzotyczna w Polsce 7-mio komorowa konstrukcja z materiału F-111.

Samolot AN-2

An-2 -samolot wielozadaniowy, załoga 2 osoby, 12 pasażerów lub skoczków.
Silnik : tłokowy PZL-ASz-62IR  , 736kW (1000KM) 

Konstrukcja
: Duralowa, kadłub pół-skorupowy, skrzydła i stery kryte płótnem. W   zależności od wersji w kabinie pasażerskiej foteli pasażerskich , 6 noszy, zbiorniki na 1300kg chemikaliów lub kamery fotograficzne. Podwozie stałe z kółkiem ogonowym, zbiorniki paliwowe w skrzydłach, koła wymienne na narty, w wersji morskiej dwa pływaki.

Rozwój i produkcja
: Prototyp samolotu zastał zaprojektowany w latach wojennych przez Antonowa i oblatany w ZSRR w 1947r. Do seryjnej produkcji został wprowadzony w 1949r. Od 1957r. produkowany na podstawie licencji w Chinach pod oznaczeniem Y-5. Od 1960r. produkowany na podstawie licencji w Polsce w wytwórni PZL- Mielec. Produkowane w Polsce wersje: pasażerska An-2P , służbowa (5-miejsc) An-2k, fotograficzna An-2Photo, rolnicza An-2R, transportowa  (1500 kg ładunku) An-2T, spadochronowo-desantowa An-2TD, sanitarna An-2s, transportowo-pasażerska An-2TP oraz wodna na pływakach An-2M. W ZSRR produkcja została zakończona z wynikiem 5000 egzemplarzy, w Chinach 2200 egz., w Polsce zbudowano 10 000 egz. produkcja została zakończono pod koniec 1996 roku. W 1979r. wykonał swój pierwszy lot An-3 (odmiana An-2 z silnikiem turbośmigłowym, która miała być produkowana w Polsce , samolot nigdy nie wszedł do seryjnej produkcji, na świecie lata kilka sztuk samolotu An-3 . Samoloty typu An-2 latają do tej pory w większości krajach Europy środkowej, wschodniej, Azji, Ameryki południowej. Do tej pory samolot ten jest w Polsce głównym samolotem używanym przez Aerokluby do wywożenia skoczków spadochronowych i można go spotkać  w każdym Aeroklubie.
DANE TECHNICZNE :
Rozpiętość 12,40 m
Długość 10,18 m
Wysokość 4,1 m
Powierzchnia nośna 71,5 m2
Masa własna 3450 kg
Masa Użyteczna 2050 kg
Masa całkowita 5500 kg
Prędkość maksymalna 258 km/h
Prędkość minimalna 90 km/h
Prędkość przelotowa 185 km/h
Wznoszenie 3.5 m/s
Pułap 4400 m
Zasięg 900 km
Zapas paliwa 1200L

 Samolot PZL-104 Wilga 35

PZL-104 Wilga 35 - samolot wielozadaniowy ,załoga 1 osoba i 3 pasażerów lub skoczków.
Silnik : tłokowy PZL-AI-14RA , 194kW (260KM)
Konstrukcja
:  Duralowa, kadłub pół -skorupowy, wyposażenie do lotów bez widzialności . Na końcu kadłuba zaczep do holowania szybowców, stopień przystosowany do wykonywania z niego skoków spadochronowych. W wersji rolniczej pod kadłubem zbiornik na 300L cieczy, a pod skrzydłami urządzenia rozpryskujące. Zbiorniki paliwa w skrzydłach, podwozie stałe z kółkiem ogonowym, w wersji szkolnej podwójne sterownice.

Rozwój i produkcja
: Pierwszy lot prototypu PZL-104 Wilga 1 wykonano w 1962r. Prototyp Wilgi 2 oblatano w 1963r. Do produkcji seryjnej weszła wersja Wilga C, budowana następnie w Indonezji pod nazwą Gelatik lecz zbudowano tylko 32 sztuki. Wilga 3 pierwszy lot wykonała w 1965r. (z silnikiem AI-14R) zbudowano ich w ilości27 sztuk. Zasadnicza odmiana seryjna Wilga 35 (pierwszy lot 1967r.) o szerokim rozstawie podwozia: Wilga 35A do holowania szybowców i skoków spadochronowych, Wilga 35P pasażersko-łącznikowa, Wilga 35R rolnicza, Wilga 35H wodna na pływakach. Odmiana dostosowana do amerykańskich przepisów budowy nosiła oznaczenia Wilga 80 (pierwszy lot 1979r.). Łącznie wyprodukowano 800 sztuk tej maszyny. W Aeroklubach najczęściej stosowany jest do holowania szybowców i lotów turystycznych.

DANE TECHNICZNE
Rozpiętość 12,12 m
Długość 8,10 m
Wysokość 2,94 m
Powierzchnia nośna 15,5 m2
Masa własna 900 kg
Masa użyteczna 400  kg
Masa całkowita 1300 kg
Prędkość maksymalna 200 km/h
Prędkość minimalna 68 km/h
Prędkość przelotowa 157 km/h
Wznoszenie 5 m/s
Pułap 4000 m
Zasięg 680 km
Zapas paliwa 195L